OGÓLNE ZALECENIA PRZY INSULIOOPORNOŚCI

Zalecenia żywieniowe:

  • Dieta przy insuliooporności jest oparta o indeks glikemiczny. Wybieraj produkty z niskim i średnim indeksem i ładunkiem glikemicznym.
  • Wypijaj od 1,5 do 2,5 litrów wody dziennie, najlepiej pomiędzy posiłkami, aby zapewnić wystarczającą ilość płynów w organizmie i odczuwać nasycenie.
  • Spożywaj posiłki regularnie co ok. 3-4 h (od 4 do 5 dziennie), bez dodatkowego dojadania pomiędzy wyznaczonymi godzinami.
  • Unikaj potraw smażonych na głębokim tłuszczu.
  • Dieta powinna być bogata w błonnik pokarmowy (warzywa, gruboziarniste kasze, pełnoziarniste pieczywo, rośliny strączkowe).
  • Do każdego posiłku dodawaj warzywa, najlepiej na surowo. Dzienna ich podaż to co najmniej 300-500 g.
  • Świeże owoce łącz zawsze z orzechami, pestkami lub błonnikiem (tłuszcz z nasion oleistych i błonnik spowalniają uwalnianie glukozy do krwi).
  • Staraj się ograniczyć lub wyeliminować cukier prosty z diety. Znacząco ogranicz produkty na jego bazie – konfitury, dżemy, miody, czekolady, kakao, słodycze i lody.
  • Jeżeli po spożyciu posiłków nadal odczuwasz głód, pij herbaty ziołowe niesłodzone (np. zielona, czerwona herbata) lub jedz świeże warzywa.
  • Odpowiedni sposób przyrządzania potraw to: grill, opiekanie na ruszcie, podgrzewanie w kuchence mikrofalowej, gotowanie i gotowanie na parze (al dente), pieczenie w piekarniku, duszenie, przyrządzanie w sosie własnym lub w papilotach.
  • Pamiętaj o aktywności fizycznej.
  • Czytaj etykiety produktów sprawdzając ich skład. Unikaj konserwantów, barwników i substancji wzmacniających smak i zapach, ponieważ w nadmiarze mogą one mieć niekorzystny wpływ na Twoje zdrowie.