Dieta bogatoresztkowa, czyli o zwiększonej ilości błonnika pokarmowego

Dieta ze zwiększoną ilością błonnika pokarmowego ma za zadanie uregulować trawienie i czynności jelita grubego bez stosowania środków farmakologicznych. 

Uważana jest za dietę leczniczą, którą stosuje się zarówno w celach poprawy zdrowia, jak i profilaktycznie względem niektórych chorób.

Dla kogo dieta bogatoresztkowa?

Dla osób, które borykają się z zaparciami nawykowymi oraz dla tych, którzy chcą pobudzić swój organizm do redukcji wagi przy nadwadze lub otyłości. Dieta jest polecana jako profilaktyczne działanie w chorobach jelita, m.in.:zespołu jelita drażliwego i raka jelita grubego. 

Jak wygląda dieta ?

Dieta bogatoresztkowa polega na znacznym zwiększeniu błonnika pokarmowego w codziennej diecie, przy jednoczesnym zwiększeniu wypijanych płynów.

Według zaleceń lekarzy i dietetyków, w podstawowej diecie zdrowego człowieka powinno znajdować się 30-40 gramów polisacharydów. Dieta bogatoresztkowa zakłada, że codziennie należy dostarczyć organizmowi 50-70 gramów tych substancji. 

Bardzo istotne jest stopniowe zwiększanie błonnika w diecie tak, aby przewód pokarmowy mógł się zaadaptować do nowych warunków, unikając objawów biegunki czy kolki. 

Ogólne założenia co do diety bogatoresztkowej:

  • Zwiększenie ilości błonnika pokarmowego w codziennej diecie
  • znaczne ograniczenie lub wyeliminowanie produktów  wysokotłuszczowych
  • ograniczenie spożywania jajek
  • znaczne ograniczenie lub  wyeliminowanie potraw smażonych
  • zaleca się przygotowywanie potraw poprzez duszenie, gotowanie lub z zastosowaniem pary wodnej
  • wykluczenie cukru i słodyczy
  • wykluczenie produktów wysokoprzetworzonych
  • zwiększenie ilości spożywanych warzyw i owoców.

Tabela poniżej przedstawia poszczególne grupy produktów, które są dozwolone lub niewskazane przy stosowaniu diety bogatoresztkowej.

Grupa produktówProdukty niewskazaneProdukty dozwolone
Zboża oraz produkty zbożowePszenne jasne pieczywo, pieczywo cukiernicze i półcukiernicze  mąka:  pszenna kukurydziana i ziemniaczanaPieczywo żytnie, razowe np. graham, chleb z otrębami, pieczywa chrupkie, żytni pumpernikiel  Kasza gryczana, jęczmienna, płatki owsiane, kiełki pszenne, kasza jaglana (nieprzecierana), ryż brązowy  Mąka żytnia i pszenna niskiego przemiału
Nabiał kefir i jogurt z tłustego mleka Mleko odtłuszczone, świeże i zsiadłe, kefir, jogurt naturalny z  odtłuszczonego mleka   ser Mozzarella, ser ricotta twaróg, biały ser z chudego mleka 
MięsoKonserwy mięsne, kiełbasy, wędliny, przetwory wędzone, wędliny długodojrzewające np. szynka parmeńska/salami, podroby  baranina, wieprzowina, podroby i dziczyzna   gęsina, kaczka oraz dzikie ptactwo Wołowina, kurczak, indyk, królik, cielęcina  

Ryby ryby marynowane i konserwy, przetwory wędzone makrela, śledź, tuńczyk, sardele, anchois,
 
Dorsz, pstrąg, sandacz, mintaj, miruna, sola, karmazyn, szczupak, leszcz, karaś

Warzywa i owoceNależy ograniczyć smażenie w tłuszczuWszystkie zwłaszcza w świeżej postaci
Orzechy i nasiona
Orzechy ziemne, włoskie, laskowe, nerkowce, brazylijskie, pinii, makadamia, pekan,  Migdały, kokos, pestki dyni, nasiona słonecznika, mak
Tabela z produktami dozwolonymi i niewskazanymi w diecie wysokobłonnikowej – opracowanie własne

Jeśli masz pytania związane z dietą bogatoresztkową, nie wiesz jak ją wprowadzić w codzienność zapraszam do gabinetu na rozmowę.

Uwaga!

Dieta bogatoresztkowa nie jest przeznaczona dla każdego. Osoby, które cierpią na stany zapalne narządów układu pokarmowego powinny jej unikać.