efekt-plateau-psychodietetyczka

Czyli kiedy waga stoi w miejscu

Jeden z największych koszmarów osób będących na diecie redukcyjnej. Efekt plateau to nic innego jak zastój na wadze. Efekt ten występuje mimo przestrzegania zasad diety oraz uprawiania aktywności fizycznej. Waga stanęła w miejscu i nie myśli ruszyć.

Jak to wygląda?

Efekt plateau pojawia się zazwyczaj po ok 3 tyg stosowania diety redukcyjnej.( Nie jest to regułą) Do tego momentu wszystko szło dobrze: Udało się wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe, np5 posiłków dziennie spożywanych w równych odstępach czasu, wypijać ok 2 litry wody. Możliwe,że  doszła regularna aktywność fizyczna albo codzienne spacery. 

Waga spadała a satysfakcja i radość z siebie rosła.

Aż nagle, mimo dalszych starań nie dzieje się nic. 

Dlaczego?

Jest to naturalny przejściowy okres w którym, organizm adaptuje się do wprowadzonych zmian. Powiedzmy tak; wcześniejsze tygodnie były dla niego szokiem. Nowy tryb życia, inne odżywianie, więcej ruchu. Nadszedł moment, w którym organizm czyli m.in. serce, układ krążenia i wszelkie narządy muszą się przystosować do mniejszej masy ciała, żeby wiedzieć jak dalej działać. Efekt plateau jest chwilową stabilizacją wagi, po której organizm odpowiednio zmobilizowany ruszy do działania na nowo!

Co możemy zrobić? 

Przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość i nie poddawać. W chwili gdy waga staje, pojawia się mimowolna myśl, że to wszystko niewarte zachodu i nic już z tego nie będzie. 

Ale Nie dajmy się zwariować!

Niczym mantrę powtarzajmy, że to tylko chwilowy moment. Odpoczynek dla naszego ciała. Całego organizmu. A przecież chcemy czuć się dobrze.

Kiedy efekt plateau minie, zaczną również na nowo spadać w dół zbędne kilogramy.

Przez ten czas powinno się kontynuować zaleconą dietę, nawadniać organizm, oraz ewentualnie wydłużyć czas aktywności fizycznej w celu szybszego pobudzenia metabolizmu. 

W żadnym wypadku nie wolno zmniejszać kaloryczności dań, ani tym bardziej przeprowadzać głodówek – istnieje duże prawdopodobieństwo, że metabolizm spowolni. Wtedy efekt jo-jo murowany.

Podsumowanie:

Nie skreślajmy czasu, jaki poświęciliśmy na zbudowanie nowych poglądów żywieniowych i wprowadzenie ich w życie. Przecież nie chodzi tylko o zrzucenie kilku kilogramów a o lepsze samopoczucie oraz kondycję. Warto skupić się na tym, kontynuować zamierzony cel a na pewno zostanie to odpłacone w postaci lepszego samopoczucia oraz zdrowia. 

Trzymam za Was kciuki